fbpx
loading ...
loading ...

26. Liffe: Pionirji Heroji

Je potemtakem želja, biti heroj, še aktualna v dobi relativizma, ali je to zgolj kompenzacija želj iz nostalgičnega spomina? Zdi se, da se moč spomina dvakratno poveča, če se nostalgija po nekem družbenem sistemu podkrepi s prikritimi željami in spomini iz otroštva. Med drugimi tudi – v sanjah o herojih.

 

FILMSKI SEMINAR ZA MLADE: ENOSTAVNO NORI NA FILM

Veronika je članek spisala v okviru delavnice filmske kritike.

 

Iskanje herojstva v 21. stoletju

Avtorica: Veronika Snoj

 

Natalja Kudrjašova je 37-letna ruska režiserka, ki je svojo kariero začela kot igralka v gledališču v Nižnjem Novgorodu, preko igranja pa je pristala še v filmskih vodah. Kot režiserka se je najprej  preizkusila v kratkometražnem filmu Jutro Lize (Utro Lizy, 2012). Njen celovečernim prvenec Pionirji heroji (Pioneri-geroi, 2015) pa je bil med drugim predvajan na letošnjem Berlinalu.

Slednji nam predstavi dva svetova, ki sta med seboj oddaljena za manj kot 30 let. V prvem se na trhlih temeljih Sovjetske zveze še vedno močno propagira herojstvo, v drugem, kjer vidimo mrgolenje moskovskega življenja 21. stoletja, pa je občudovanje herojstva potlačeno globoko v podzavest protagonistov na račun uspehov in kariere novega družbenega sistema.

image-1314
Pred popivanjem in odvisnostjo sedaj ni več sramu, zaradi tega nisi več zločinec. Davno sta tudi pozabljena skupnost ter tovarištvo, vsak od protagonistov se zavija v svet molka preko računalniških iger ali v svet solz ob steklenički žgane pijače. Namesto zaupanja med prijatelji obstaja le še zatekanje k psihiatru.

Toda vsak od treh protagonistov – Olga, Katja in Andrej – še vedno potihoma gojijo kult sovjetskega heroja ter željo, da bi se slednjim s herojskimi dejanji približali. Toliko bolj so jim ostali v spominu pionirji heroji, najmlajši sovjetski heroji, s katerimi so se še imeli čas poistovetiti v svojem otroštvu, in ki so imeli ključen pedagoški pomen v vzgajanju sovjetskih otrok. Prav ti najmlajši heroji so dali naslov in s tem rdečo nit celotnemu filmu.

Pionirje heroje vidimo upodobljene tako po celotni zadnji steni razreda, kot tudi v Katjinih sanjah. Ravno slednji so jim v otroštvu dali spodbudo, da so iskali izzivov in nevarnosti. Le kateri otrok bi drugače šel v spopad s špionsko organizacijo, ki ubija sovjetske otroke, ter si za takšno dejanje celo drznil manjkati v šoli? Če si želel dobiti pionirsko rutko, si moral biti pripravljen storiti vse, kar je v dobro državi. Tudi izdati oblastem lastnega dedka, ker distilira domačo vodko, samogonko, kar je bil v Sovjetski zvezi zakonsko velik prestopek, ne bi smel biti pomislek.

Toda tu se pri Katji ustavi. Nočne more, v katerih se sooča s podobami velikih pionirjev, ki nimajo več za sovjetsko propagando značilno v bodočnost zazrtih pogledov, temveč se očitajoče obračajo proti Katji, ji ne dajo miru. Zaradi velikega greha, ki jo duši, se obrne celo na policijsko postajo. Toda greh je očitno tako hud, da ga ne more izreči niti v intimnem pogovoru z načelnikom postaje. V sanjah prejme rdečo pionirsko rutko zgolj tedaj, ko ustreli svojega dedka. Šele takrat, ko žrtvuje sorodnika v blagor utopistični ureditvi, ki je vsaj za otroke še veljala v Sovjetski zvezi za časa Gorbačova.

image-1315
Ne smemo pozabiti tudi na velike anti-alkoholistične sovjetske kampanje, od katerih je bila poslednja časovno vzporedna zgodbi filma, v letih 1985-87. Zdi se, kot da ob koncu filma dva protagonista dosežeta katarzo ravno s »herojskim« dejanjem – Andrej skoči v reko za utapljajočim, Katja pa stopi do jokajočega otroka ob eksploziji in s tem dejanjem še sama izgubi življenje. Le Olga se v nemoči nad svojo boleznijo izpove psihiatru, da želi biti zgolj »normalen« človek, čeprav je tudi sama v otroštvu sanjala o velikih dejanjih in v sanjarijah o partizanih celo doživljala orgazme, kot psihiatru izda. Ne smemo pozabiti tudi na nostalgične spomine na Sovjetsko zvezo, ki se jih v sodobni Rusiji uporablja tudi v politične namene in ki se verjetno vzbudijo v gledalcih srednjih in starejših let. Spomini na čase, ko sta junaštvo in sanje o junaštvih še kaj veljali, ko nisi izpadel kot bedak, če si želel žrtvovati sebe zavoljo kolektiva, temveč kot veliki človek. Sedaj redkokdaj srečamo služenje drugemu brez kakršnega koristoljubja, prej pomislimo na Jezusov križev pot za odrešitev celotnega človeštva. Morda je Andrej ravno v tem dejanju videl odsev herojskega žrtvovanja drugemu ter zato vstopil v samostan. Je potemtakem želja, biti heroj, še aktualna v dobi relativizma, ali je to zgolj kompenzacija želj iz nostalgičnega spomina? Zdi se, da se moč spomina dvakratno poveča, če se nostalgija po nekem družbenem sistemu podkrepi s prikritimi željami in spomini iz otroštva. Med drugimi tudi – v sanjah o herojih.

Komentiraj

Napaka Preveri kaj si vnesel!

16. seminar MAF: Intervju z Darjo Žuk: O ženskah, ki si ne želijo samo ljubezni in poroke

Blog, Festivali, Intervjuji, LIFFe

Film Kristalni labod (Khrustal, 2018) je s svojo živahno vizualno in glasbeno podobo svež prikaz Belorusije v 90. letih….

Preberi več →

16. seminar MAF: Breme, ki nam je bilo zapuščeno

Blog, Festivali, LIFFe, Recenzije

Srbija leta 1999. NATO sile stopnjujejo svojo agresijo nad srbsko populacijo, ljudje so negotovi in brezupni, naveličani treh zaporednih…

Preberi več →

16. seminar MAF: Intervju z Marcelom Martinessijem

Blog, Festivali, Intervjuji, LIFFe

Marcelo Martinessi (1973, Asunción) je paragvajski filmski režiser, ki se je na letošnjem Liffe-u predstavil s svojim prvim celovečercem…

Preberi več →

16. seminar MAF: Rdeče kot noir

Blog, Festivali, LIFFe, Recenzije

Ilusionándonos por una pequeñez, un color quizás perdido Jairo, El Valle Y El Volcán   Veseliva se zaradi neke…

Preberi več →

16. seminar MAF: Tisti, ki ostanejo: Mehko blato

Blog, Festivali, LIFFe, Recenzije

Tematika odraščanja in najstniških težav je v filmu že dobro ustaljena tematika. Mehko blato (Es esmu seit, 2016) je…

Preberi več →

14. seminar MAF: Intervju s Tomasom Alzamorom Muñozem

Blog, Festivali, Intervjuji, LIFFe

Tomas Alzamora Muñoz je 29-letni čilski režiser, ki se je s svojim prvencem Mala bela laž predstavil na filmskih…

Preberi več →

16. seminar MAF: Plovba po Stiksu

Blog, Festivali, LIFFe, Recenzije

Po osmih letih raziskovanja, razvijanja scenarija in štiridesetih snemalnih dneh z desetčlansko ekipo na jadrnici na odprtem morju se…

Preberi več →

17. MAF seminar na LIFFu 2018

MAF!

Seminar za mlade Od 6. – 16. novembra 2018 Dvorana E1, Cankarjev dom, Ljubljana Prijave do: 2. november 2018…

Preberi več →

Luka Marčetič: “Pomembno je, da pritiskaš sam nase, da si do neke (zdrave) mere obseden s tem”

Blog, Intervjuji

Z Lukom Marčetičem, režiserjem, scenaristom in igralcem, smo spregovorili o tem, kako izpeljati projekt od začetka do konca, kako…

Preberi več →

Jure Henigman: “Imaš privilegij, da lahko vstopaš v svetove, ki niso tvoji, in s tem širiš svoj svet”

Blog, Intervjuji

Z Juretom Henigmanom, gledališkim in filmskim igralcem, smo se pogovarjali o zaposljivosti slovenskih igralcev, kako igra nanj deluje terapevtsko,…

Preberi več →

Mentorski priročnik: Pokliči me po svojem imenu

Filmska kritika, Priročnik

V rubriki Mentroski priročnik izkušeni filmski kritiki mladim piscem podajajo nasvete in znanje o aktualnih filmih, njihovo analizo, ideje…

Preberi več →

Mentorski priročnik: Služkinja

Blog, Filmska kritika, Priročnik

V rubriki Mentroski priročnik izkušeni filmski kritiki mladim piscem podajajo nasvete in znanje o aktualnih filmih, njihovo analizo, ideje…

Preberi več →

Mentorski priročnik: Playing Men

Blog, Filmska kritika, Priročnik

V rubriki Mentroski priročnik izkušeni filmski kritiki mladim piscem podajajo nasvete in znanje o aktualnih filmih, njihovo analizo, ideje…

Preberi več →
Back To Top