Wadjda iz Saudi-arabskega filma Zeleno kolo, Katniss iz Iger lakote, tudi Marieme iz Bande de Filles, in nazadnje Lale so vse neodvisne upornice, ki opazijo krivičnost v družbi in jo skušajo same odpraviti, vsaj v njihovem lastnem življenju.
FILMSKI SEMINAR ZA MLADE: ENOSTAVNO NORI NA FILM
Lana je recenzijo spisala v okviru delavnice filmske kritike.
Mustang
Avtor: Lana Jurman
Ruralna Turčija. Kar je na prvi pogled videti kot nedolžna igra med deklicami in njihovimi prijatelji, obrne življenje petih sester na glavo. Njihova babica zgrožena ugotavlja, da so razuzdane, njihovega strica bolj skrbijo praktični vidiki – se bo sploh kdo želel poročiti z njimi, ali so že pokvarjeno blago. V trenutku spremenita njuno strategijo vzgoje – nič več zahodnjaških vplivov, šole, raztrganih oblačil, samo še intenzivne priprave ne zakonsko življenje. Zgodba spominja na ameriške Deviške samomore režiserke Sofie Coppole, Mustang je postavljen pred preizkušnjo – ali razen dogajalnega prostora lahko prikaže še kaj avtentičnega?
»Vse se je spremenilo v trenutku. Najprej je bilo vse v redu, dokler se ni kar naenkrat vse sfižilo.«
Že pred prvim prizorom nam glas pripovedovalke, sicer glavne junakinje Lale, napove kako bo dogajanje potekalo. Gledalec se zaveda, da se bo idila uvodnih prizorov hitro zaključila, vendar ga krutost resničnosti vseeno preseneti. Dekleta se igrajo na plaži – BUM, zaprejo jih v hišo. Kljub temu si v hiši najdejo neko vrsto svobode, vendar BUM sledijo še strožji ukrepi. Dekleta pobegnejo na nogometno tekmo, kjer gledalec spet dobi občutek neke trenutne idile, vendar BUM, sledijo rešetke na oknih in postopoma začnejo dekleta oddajati v zakon.
Film se spopada z zahtevno tematiko položaja žensk v tradicionalni turški (ali pa kar katerikoli) družbi, vendar pa pri tem ne moralizira. Na trenutke je dogajanje izredno temačno, vendar je prepleteno tudi s feel-good trenutki. Režiserka tako prikaže, da sestre kljub krutemu položaju, v katerem so se znašle, ohranijo svojo voljo in smisel za humor. Še v zadnjem trenutku preden ena izmed sester stori samomor, zabava svoje občinstvo za mizo. Mustang pripoveduje zgodbo o življenju petih sester, ki jih sicer lahko zapreš v hišo, jih prisiliš v poroko, ne moreš pa jim vzeti tistega, kar je esencialno njihovo, torej njihove osebnosti.
Kljub feministični tematiki vsi negativci niso moški in vse pozitivke niso ženske. Stric je sicer klasični tiranski pater familias, film namiguje tudi na dejstvo, da spolno zlorablja dekleta. Kot protiutež mu služi lik prikupnega dostavljavca hrane Yasina, ki najmlajšo Lale nauči voziti avto, in ji v stiski priskoči na pomoč.
Opozarjanje na seksualizacijo mladih punc in nesvoboden položaj žensk v turški družbi je ena izmed glavnih kvalitet Mustanga. Vendar pa film ne prikazuje le trpljenja in groze situacije teh deklet, ampak tudi možnost za rešitev. Glavna junakinja Lale se postavlja ob bok novi generaciji uporniških deklet v filmu, ki bodo nedvomno služile kot vzornice mnogim mladim dekletom. Wadjda iz Saudi-arabskega filma Zeleno kolo, Katniss iz Iger lakote, tudi Marieme iz Bande de Filles, in nazadnje Lale so vse neodvisne upornice, ki opazijo krivičnost v družbi in jo skušajo same odpraviti, vsaj v njihovem lastnem življenju.
Trend glavnih ženskih junakinj je močno povezan tudi s porastom ženskih režiserk, ki so nedvomno zaslužne zato, da so ženske v filmu prikazane kot bolj kompleksna in samostojna bitja. Vsaka izmed sester v filmu Mustang ima unikatne lastnosti, vendar pa je najpomembnejši vidik filma sestrstvo in zavezništvo med njimi. Žensko prijateljstvo je v večini mainstream filmov bolj kot ne omejeno na pogovore o fantih, hitro pa preraste v tekmovalnost in celo v sovraštvo. Mustangu uspe prikazati, da je v najbolj groznih trenutkih vrednost sestrskega prijateljstva neprecenljiva, predvsem pa, da ga nič na celotnem svetu ne more zlomiti.