Pregled španskega animiranega filma

v Prihajajoči dogodki

Od 18.5.-1.6. 2016 v Slovenski kinoteki!

Program najdete tu.

Od čečkarije do piksla

Program je bil ustvarjen z željo osvetliti razmeroma neznano zgodovino španske animacije. Nedavni naslovi, kot so Gube (Arrugas,Ignacio Ferreras, 2011), Chico in Rita (Chico & Rita, Tono Errando, Javier Mariscal, 2010), Tad Jones in iskanje izgubljenega mesta (Las aventuras de Tadeo Jones, Enrique Gato, 2012), Apostol (O Apóstolo, Fernando Cortizo, 2012) in Possessed (Pos eso, Samuel Ortí Martí, 2014), so špansko animacijo zagotovo pripeljali na mednarodni zemljevid. Toda te zgodbe o uspehu predstavljajo zelo majhen delež truda umetnikov, ki so se na vso moč borili, da bi animacijo vzpostavili kot umetnost in industrijo. V tem programu vam bomo predstavili rezultate našega ekskluzivnega raziskovanja: zgodovinsko gradivo, povezano s sodobnimi deli.

Program »Od čečkarije do piksla« vsebuje izbor animiranih filmov v različnih tehnikah, ki predstavljajo viharne čase od začetka 20. stoletja do sedanjih dni. Zgodba je prepredena s pomembnimi, a osamljenimi dogodki (prvi evropski animirani celovečerec v barvah je bil Garbancito De La Mancha [Arturo Moreno, José María Blay] iz leta 1945) in pozabljenimi deli. Dolgo smo mislili, da španska animacija skorajda ni obstajala, vendar naš program dokazuje, da to še zdaleč ni res. Veliko truda smo vložili v izbor filmov, ki predstavljajo vsako obdobje in trend, bolj v smislu razlikovanja idiosinkrazij španske animacije kot odražanja kulturne raznolikosti. Prepoznamo lahko nekaj ponavljajočih se tem, kot so navezave na stripe, razmisleki o političnih sporih in povezave z likovno umetnostjo.

Velik delež animiranih produkcij zadnjih nekaj desetletij je našel svoje mesto na televiziji (Pocoyó, Capelito, Invizimals, The Triplets itn.), internetu (Cálico electrónico, Enjuto mojamuto itn.) in v kinih (Planet 51, Justin and the Knights of Valour, Mortadelo and Filemon: Mission Implausible itn.). Raje kot da bi v program vključili te produkcije, katerim je mednarodna distribucija že priskrbela dovolj vidnosti, smo izbrali manj znana dela. Vendar program vseeno vsebuje kratke filme nekaterih filmarjev, ki stojijo za zgornjimi filmi; to so npr. Ignacio Ferreras, Javier Mariscal, Enrique Gato in Guillermo García Carsí.

Naša interpretacija pojma ‘španska animacija’ je precej široka, zato smo po eni strani vključili filme nekaterih naših rojakov, ki so delovali zunaj države, npr. Segundo de Chomón, po drugi strani pa tudi filme tujih avtorjev, ki so imeli pomembno vlogo v zgodovini domače animacije, npr. Američan Robert Balser, hkrati pa k antologiji povabili umetnike iz drugih disciplin, tesno povezanih z majhnim svetom animacije: slikarja Frederica Amata, videasta Davida Bestuéja in Marka Vivesa, interdisciplinarnega umetnika Marcellíja Antúneza Roco ter striparja Migueala Gallarda in Alberta Vázqueza.

Širša vizija in ponovno odkritje nekaterih kratkih filmov sta nam omogočila, da smo izluščili zanimive sorodnosti med filmi, generacijami animatorjev in različnimi obrazi mednarodnega prostora v različnih obdobjih; ta raziskava je razkrila presenetljivo slogovno in tematsko bogastvo.

Projekt sta omogočili podpori Španske javne agencije za kulturno delovanje in Centra sodobne kulture v Barceloni, pa tudi sodelovanje s Katalonsko in Špansko kinoteko. Filmi so morali biti izbrani, locirani in včasih digitalizirani. Program, ki je zasnovan za mednarodna gostovanja, dopolnjujeta knjiga in DVD z istimi filmi in mnogimi drugimi; na voljo je na digitalnem nosilcu, trdem disku z video datoteko H264 v polni visoki ločljivosti (1920×1080).

Carolina López

Prevod: Maja Lovrenov

Program »Od čečkarije do piksla«, ki ga je kurirala Carolina López, je nastal v koprodukciji Centra sodobne kulture v Barceloni in Španske javne agencije za kulturno delovanje.

S podporo Veleposlaništva Kraljevine Španije v Sloveniji.