V vsakem primeru je v osnovi zapleta v dobrem in v slabem ženska – »cherchez la femme«, izraz, sposojen iz romana Alexandra Dumasa (Les Mohicans de Paris), s katerim je možno razložiti včasih na videz neracionalno vedenje moškega. In mar ni v vsakem razmerju prisoten moment nepredvidljivosti; vsakokratno srečanje z osebo, ki ima mano, je kot da jo na novo spoznavamo?
5. filmski seminar za mlade: NORI NA ANIMIRANI FILM
Avtor: Mihailo Terzić
Zgodba o ljubezni in jezi
Običajen Evropejec pozna brazilsko mesto Rio de Janeiro večinoma iz holivudskih filmov, v očeh katerih je to eksotična destinacija za križarjenje, kjer se veliko pleše, zabava in pije pozno v noč – animirani film Zgodba o ljubezni in jezi (Uma História de Amor e Fúria, Luiz Boblognezi, 2012) pa je avtentična brazilska produkcija, nastala na podlagi šestletnega raziskovanja antropologov in zgodovinarjev. Velja za neuradno biografijo Ria de Janeira.
Spremljamo zgodbo o dveh ljubimcih, ki umirata in se reinkarnirata skozi več kot šest stoletij brazilske zgodovine. V vsakem izmed štirih zgodovinskih obdobij, ki jih film prikazuje, se borita proti zatiralskim režimom. Zgodba je pripovedovana skozi oči prvoosebnega pripovedovalca, indijanskega bojevnika v času kolonizacije okrog leta 1500, ko so državo odkrili portugalski raziskovalci. Po smrti se spremeni v ptico in v tridesetih letih 19. stoletja zopet najde svoje dekle, reinkarnirano v mulatko, ki mu pomaga pri boju proti sužnjelastnikom, belskim kreolom. Po smrti se zopet spremeni v ptico in po 130 letih spet najde svoje dekle, Janaíno, študentko, ki sodeluje na protestih proti vojaški diktaturi leta 1968. Spet se srečata v prihodnosti leta 2096, ko se na ulicah mesta bije boj za pitno vodo, ki je primanjkuje, in se upirata proti monopolistom, ki si jo lastijo.
Ob tem mi je zanimivo reflektirati filozofsko-eksistencialno vprašanje, ki se zastavlja ob ogledu filma: zakaj se glavni lik vsakič zaljubi v isto žensko? Njegovo motivacijo se da najbolje razložiti s psihoanalitičnim konceptom objekta mali a: ljubljena oseba privlači kljub svojim slabostim in napakam, saj poseduje tisto nekaj, »je ne sais quoi«, antropološko rečeno, mano. Ima isto karizmo, tudi če se fizično spremeni, in ga je zaradi tega tudi zmožna sprogramirati tako, da jo vsakič, skozi simbolno zavezo podpira v njenem prizadevanju, bodisi kot upornik proti sužnjelastništvu ali ulični gverilec. V vsakem primeru je v osnovi zapleta v dobrem in v slabem ženska – »cherchez la femme«, izraz, sposojen iz romana Alexandra Dumasa (Les Mohicans de Paris), s katerim je možno razložiti včasih na videz neracionalno vedenje moškega. In mar ni v vsakem razmerju prisoten moment nepredvidljivosti; vsakokratno srečanje z osebo, ki ima mano, je kot da jo na novo spoznavamo?
Film je enkratna kombinacija žanrov akcije in romantične drame s tekočo zgodbo in tehnično dovršenostjo, ki z jasno izrisanimi liki in animacijo ter originalno filmsko glasbo pričara vzdušje brazilskega velemesta. Kljub temu, da je avtentična brazilska produkcija in v tem smislu prispevek h kinematografiji tretjega sveta, tehnično sledi smernicam klasične holivudske produkcije celovečernih animiranih filmov, zato se nam na trenutke zazdi, kot da gledamo Disneyjev celovečerni animirani film, toda v portugalskem jeziku.