loading ...
loading ...

26. Liffe: Pionirji Heroji

Je potemtakem želja, biti heroj, še aktualna v dobi relativizma, ali je to zgolj kompenzacija želj iz nostalgičnega spomina? Zdi se, da se moč spomina dvakratno poveča, če se nostalgija po nekem družbenem sistemu podkrepi s prikritimi željami in spomini iz otroštva. Med drugimi tudi – v sanjah o herojih.

 

FILMSKI SEMINAR ZA MLADE: ENOSTAVNO NORI NA FILM

Veronika je članek spisala v okviru delavnice filmske kritike.

 

Iskanje herojstva v 21. stoletju

Avtorica: Veronika Snoj

 

Natalja Kudrjašova je 37-letna ruska režiserka, ki je svojo kariero začela kot igralka v gledališču v Nižnjem Novgorodu, preko igranja pa je pristala še v filmskih vodah. Kot režiserka se je najprej  preizkusila v kratkometražnem filmu Jutro Lize (Utro Lizy, 2012). Njen celovečernim prvenec Pionirji heroji (Pioneri-geroi, 2015) pa je bil med drugim predvajan na letošnjem Berlinalu.

Slednji nam predstavi dva svetova, ki sta med seboj oddaljena za manj kot 30 let. V prvem se na trhlih temeljih Sovjetske zveze še vedno močno propagira herojstvo, v drugem, kjer vidimo mrgolenje moskovskega življenja 21. stoletja, pa je občudovanje herojstva potlačeno globoko v podzavest protagonistov na račun uspehov in kariere novega družbenega sistema.

image-1314
Pred popivanjem in odvisnostjo sedaj ni več sramu, zaradi tega nisi več zločinec. Davno sta tudi pozabljena skupnost ter tovarištvo, vsak od protagonistov se zavija v svet molka preko računalniških iger ali v svet solz ob steklenički žgane pijače. Namesto zaupanja med prijatelji obstaja le še zatekanje k psihiatru.

Toda vsak od treh protagonistov – Olga, Katja in Andrej – še vedno potihoma gojijo kult sovjetskega heroja ter željo, da bi se slednjim s herojskimi dejanji približali. Toliko bolj so jim ostali v spominu pionirji heroji, najmlajši sovjetski heroji, s katerimi so se še imeli čas poistovetiti v svojem otroštvu, in ki so imeli ključen pedagoški pomen v vzgajanju sovjetskih otrok. Prav ti najmlajši heroji so dali naslov in s tem rdečo nit celotnemu filmu.

Pionirje heroje vidimo upodobljene tako po celotni zadnji steni razreda, kot tudi v Katjinih sanjah. Ravno slednji so jim v otroštvu dali spodbudo, da so iskali izzivov in nevarnosti. Le kateri otrok bi drugače šel v spopad s špionsko organizacijo, ki ubija sovjetske otroke, ter si za takšno dejanje celo drznil manjkati v šoli? Če si želel dobiti pionirsko rutko, si moral biti pripravljen storiti vse, kar je v dobro državi. Tudi izdati oblastem lastnega dedka, ker distilira domačo vodko, samogonko, kar je bil v Sovjetski zvezi zakonsko velik prestopek, ne bi smel biti pomislek.

Toda tu se pri Katji ustavi. Nočne more, v katerih se sooča s podobami velikih pionirjev, ki nimajo več za sovjetsko propagando značilno v bodočnost zazrtih pogledov, temveč se očitajoče obračajo proti Katji, ji ne dajo miru. Zaradi velikega greha, ki jo duši, se obrne celo na policijsko postajo. Toda greh je očitno tako hud, da ga ne more izreči niti v intimnem pogovoru z načelnikom postaje. V sanjah prejme rdečo pionirsko rutko zgolj tedaj, ko ustreli svojega dedka. Šele takrat, ko žrtvuje sorodnika v blagor utopistični ureditvi, ki je vsaj za otroke še veljala v Sovjetski zvezi za časa Gorbačova.

image-1315
Ne smemo pozabiti tudi na velike anti-alkoholistične sovjetske kampanje, od katerih je bila poslednja časovno vzporedna zgodbi filma, v letih 1985-87. Zdi se, kot da ob koncu filma dva protagonista dosežeta katarzo ravno s »herojskim« dejanjem – Andrej skoči v reko za utapljajočim, Katja pa stopi do jokajočega otroka ob eksploziji in s tem dejanjem še sama izgubi življenje. Le Olga se v nemoči nad svojo boleznijo izpove psihiatru, da želi biti zgolj »normalen« človek, čeprav je tudi sama v otroštvu sanjala o velikih dejanjih in v sanjarijah o partizanih celo doživljala orgazme, kot psihiatru izda. Ne smemo pozabiti tudi na nostalgične spomine na Sovjetsko zvezo, ki se jih v sodobni Rusiji uporablja tudi v politične namene in ki se verjetno vzbudijo v gledalcih srednjih in starejših let. Spomini na čase, ko sta junaštvo in sanje o junaštvih še kaj veljali, ko nisi izpadel kot bedak, če si želel žrtvovati sebe zavoljo kolektiva, temveč kot veliki človek. Sedaj redkokdaj srečamo služenje drugemu brez kakršnega koristoljubja, prej pomislimo na Jezusov križev pot za odrešitev celotnega človeštva. Morda je Andrej ravno v tem dejanju videl odsev herojskega žrtvovanja drugemu ter zato vstopil v samostan. Je potemtakem želja, biti heroj, še aktualna v dobi relativizma, ali je to zgolj kompenzacija želj iz nostalgičnega spomina? Zdi se, da se moč spomina dvakratno poveča, če se nostalgija po nekem družbenem sistemu podkrepi s prikritimi željami in spomini iz otroštva. Med drugimi tudi – v sanjah o herojih.

Komentiraj

Napaka Preveri kaj si vnesel!

14. MAF seminar: Enostavno nori na film!

Festivali, LIFFe, MAF!, Prihajajoči dogodki

|11. – 18. november 2017| |Cankarjev dom| |dvorana E1| Med 11. in 18. novembrom 2017 bo v okviru 28….

Preberi več →

MAF na FNO: G. Robot, je možna samo 1 ali 0?

Blog, Festivali, FNO, Recenzije

Kibernetični triler G. Robot (Mr Robot, Sam Esmail, 2015 -) je ob svoji premieri na USA Network nemudoma pritegnil…

Preberi več →

MAF na FNO: Moja šola se potaplja v morje

Blog, Festivali, FNO, Recenzije

Zaplet animiranega filma striparja Dasha Shawa Moja šola se potaplja v morje (My Entire High School Sinking Into the…

Preberi več →

MAF na FNO: Male laži

Blog, Festivali, FNO, Recenzije

Nova mini serija, sestavljena iz sedmih delov na HBO, očara z igralsko zasedbo in aktualno tematiko. Prvi del serije…

Preberi več →

MAF na FNO: Hiša iz kart – pihneš in je ni

Blog, Festivali, FNO, Recenzije

Ko je Netflix leta 2013 svojo nadaljevanko, politično dramo Hišo iz kart (House of Cards, Beau Willimon, 2013 -),…

Preberi več →

MAF na FNO: Stranger Things: Nostalgija v slogu stare šole

Blog, Festivali, FNO, MAF!, Recenzije

Nostalgija je in bo vedno prisotna. Še posebej v časih, ko nam gre slabo, kar pa se še zlasti…

Preberi več →

10. seminar MAF: Poročilo

Blog, Festivali, MAF!, Poročila

Zavod za uveljavljanje vizualne kulture VIZO s programom Mad About Film (MAF) vzpostavlja prostor, ki mladim ponuja priložnost, da…

Preberi več →

10. seminar MAF: Evforija Video

Blog, Festivali, Video

10. MAF seminar je potekal znotraj 19. Festivala dokumentarnega filma. Film je nastal na delavnici Videa in montaže, ki…

Preberi več →

10. seminar MAF: Vzbrst: Proces Video

Blog, Festivali, Video

10. MAF seminar je potekal znotraj 19. Festivala dokumentarnega filma. Film je nastal na delavnici Videa in montaže, ki…

Preberi več →

10. seminar MAF: Ujemi me Video

Blog, Festivali, Video

10. MAF seminar je potekal znotraj 19. Festivala dokumentarnega filma. Film je nastal na delavnici Videa in montaže, ki…

Preberi več →

10. seminar MAF: Šok Video

Blog, Festivali, Video

10. MAF seminar je potekal znotraj 19. Festivala dokumentarnega filma. Film je nastal na delavnici Videa in montaže, ki…

Preberi več →

10. seminar MAF: Vrtoglavica Video

Blog, Festivali, Video

10. MAF seminar je potekal znotraj 19. Festivala dokumentarnega filma. Film je nastal na delavnici Videa in montaže, ki…

Preberi več →

10. seminar MAF: Utrinek Video

Blog, Festivali, Video

10. MAF seminar je potekal znotraj 19. Festivala dokumentarnega filma. Film je nastal na delavnici Videa in montaže, ki…

Preberi več →
Back To Top