fbpx
loading ...
loading ...

Vizojeva šola kritike: Jutrišnje Delo

Kratki film Jožeta Pogačnika Jutrišnje Delo (1967) lahko razumemo kot nekaj povsem vsakdanjega ali kot nekaj, kar to vsakdanjost postavlja pod vprašaj.

Jutrišnje Delo

Avtor: Lovro Smrekar

Kratki film Jožeta Pogačnika Jutrišnje Delo (1967) lahko razumemo kot nekaj povsem vsakdanjega ali kot nekaj, kar to vsakdanjost postavlja pod vprašaj. Gre namreč za film, ki je sopostavitev dveh skrajnosti: idilične podobe ideje o ameriški »happy family« s predsednikom Johnsonom na čelu, ki se nasmiha ljudem, in grozot, ki so jih ameriški vojaki počeli v Vietnamu (razdrte družine, jokajoči dojenčki brez mater in trupla, ki jih vojaki brez sramu oskrunjajo). V ozadju slišimo Bee Gees, torej se film za šestdeseta sploh ne zdi nič neobičajnega.

Film je nekaj posebnega prav zaradi tega, kar se nahaja med omenjenima skrajnostnima. Še več. Prav ta posebnost, ki izhaja iz jukstapozicije teh dveh skrajnosti, loči film od ostalih običajnih socialističnih kritik ameriške družbe in njenih idealov. Med ameriško potrošniško »srečo« in obupanimi Vietnamci vidimo dve manjši skrajnosti – dve skrajnosti, ki sta posledici lukenj v tedanjem socialističnem sistemu.

Pogačnik najprej sopostavi socialistični ideal – srečne delovne ljudi, ki uživajo na modni reviji, poslušajo domačo glasbo in se naokoli vozijo v »fičkih« ter »stoenkah«. A poleg te idile vidimo tudi kruto socialistično realnost dečka, ki prodaja časopis Delo, se kobaca po raznih luknjah, beznicah, med pijanci, med tistimi, ki jih je življenje tako ali drugače poteptalo. Ta kritika socializma doživi vrhunec, ko deček med kajenjem in opijanjem v neki beznici sanjari o tem, kako je hodil v šolo in se družil s »tovariši«, hip za tem pa nam režiser navrže množice, ki uživajo na modni reviji in si na njej pasejo oči. Prav ta vmesni prizor odpre številna vprašanja: zakaj avtor primerja ameriški ideal s socialističnim, zakaj avtor primerja ameriške grehe s socialističnimi luknjami v sistemu? Vprašanje je, kako so cenzorji ta film sploh razumeli; kako da so ga sploh dovolili distribuirati in navsezadnje, kako je to lahko postal neke vrste propagandni film za časopis Delo?

Jutritnje-delo_0003-Large
image-1203

Pogačnik se je pri tem izkazal za zelo (samo)kritičnega, saj je skozi resnične grozote, ki jih je ustvaril ameriški način razmišljanja, izvlekel še kritiko nekaterih vrzeli v socialističnem režimu in težav, ki bi se – v primerjavi z Vietnamom –, lahko zdele nepomembne (alkoholizem, revščina, otroci, ki morajo delati …). Najverjetneje se je pred cenzorji film tako tudi zagovarjal, kajti zdi se, da so cenzorji film »odobrili« prav zaradi zelo neposredne kritike ameriških idealov.

Vsekakor se je zanimivo vprašati, zakaj so si pri Delu izbrali ravno ta film za neke vrste svojo reklamo. Verjetno so se hoteli pridružiti hipijevski revoluciji z rahlo samokritičnim filmom, ki pa je bil po drugi strani do družbe in obeh režimov izjemno oster. Dejansko film odlikuje prav ta objektivna kritičnost, ne glede na razmere, v katerih je nastal.

jutrisnje_delo
image-1204

16. seminar MAF: Intervju z Darjo Žuk: O ženskah, ki si ne želijo samo ljubezni in poroke

Blog, Festivali, Intervjuji, LIFFe

Film Kristalni labod (Khrustal, 2018) je s svojo živahno vizualno in glasbeno podobo svež prikaz Belorusije v 90. letih….

Preberi več →

16. seminar MAF: Breme, ki nam je bilo zapuščeno

Blog, Festivali, LIFFe, Recenzije

Srbija leta 1999. NATO sile stopnjujejo svojo agresijo nad srbsko populacijo, ljudje so negotovi in brezupni, naveličani treh zaporednih…

Preberi več →

16. seminar MAF: Intervju z Marcelom Martinessijem

Blog, Festivali, Intervjuji, LIFFe

Marcelo Martinessi (1973, Asunción) je paragvajski filmski režiser, ki se je na letošnjem Liffe-u predstavil s svojim prvim celovečercem…

Preberi več →

16. seminar MAF: Rdeče kot noir

Blog, Festivali, LIFFe, Recenzije

Ilusionándonos por una pequeñez, un color quizás perdido Jairo, El Valle Y El Volcán   Veseliva se zaradi neke…

Preberi več →

16. seminar MAF: Tisti, ki ostanejo: Mehko blato

Blog, Festivali, LIFFe, Recenzije

Tematika odraščanja in najstniških težav je v filmu že dobro ustaljena tematika. Mehko blato (Es esmu seit, 2016) je…

Preberi več →

14. seminar MAF: Intervju s Tomasom Alzamorom Muñozem

Blog, Festivali, Intervjuji, LIFFe

Tomas Alzamora Muñoz je 29-letni čilski režiser, ki se je s svojim prvencem Mala bela laž predstavil na filmskih…

Preberi več →

16. seminar MAF: Plovba po Stiksu

Blog, Festivali, LIFFe, Recenzije

Po osmih letih raziskovanja, razvijanja scenarija in štiridesetih snemalnih dneh z desetčlansko ekipo na jadrnici na odprtem morju se…

Preberi več →

17. MAF seminar na LIFFu 2018

MAF!

Seminar za mlade Od 6. – 16. novembra 2018 Dvorana E1, Cankarjev dom, Ljubljana Prijave do: 2. november 2018…

Preberi več →

Luka Marčetič: “Pomembno je, da pritiskaš sam nase, da si do neke (zdrave) mere obseden s tem”

Blog, Intervjuji

Z Lukom Marčetičem, režiserjem, scenaristom in igralcem, smo spregovorili o tem, kako izpeljati projekt od začetka do konca, kako…

Preberi več →

Jure Henigman: “Imaš privilegij, da lahko vstopaš v svetove, ki niso tvoji, in s tem širiš svoj svet”

Blog, Intervjuji

Z Juretom Henigmanom, gledališkim in filmskim igralcem, smo se pogovarjali o zaposljivosti slovenskih igralcev, kako igra nanj deluje terapevtsko,…

Preberi več →

Mentorski priročnik: Pokliči me po svojem imenu

Filmska kritika, Priročnik

V rubriki Mentroski priročnik izkušeni filmski kritiki mladim piscem podajajo nasvete in znanje o aktualnih filmih, njihovo analizo, ideje…

Preberi več →

Mentorski priročnik: Služkinja

Blog, Filmska kritika, Priročnik

V rubriki Mentroski priročnik izkušeni filmski kritiki mladim piscem podajajo nasvete in znanje o aktualnih filmih, njihovo analizo, ideje…

Preberi več →

Mentorski priročnik: Playing Men

Blog, Filmska kritika, Priročnik

V rubriki Mentroski priročnik izkušeni filmski kritiki mladim piscem podajajo nasvete in znanje o aktualnih filmih, njihovo analizo, ideje…

Preberi več →
Back To Top