fbpx
loading ...
loading ...

15. seminar MAF: Tujec v paradižu

Med utopijo in realnostjo

Na kakšen način lahko v migracijsko problematiko vstopa Evropejec, živeč v centru raja, ki za uživanje rajskih sadov ne potrebuje posebnega poguma, in lahko, kakor v epilogu vzpostavi protagonist, produkcijo dokumentarnega filma oplemeniti z vsoto, ki je za marsikaterega migranta nepredstavljiva? Na to vprašanje nizozemski režiser Guido Hendrikx poišče odgovor, ki se v morju upodobitev trpljenja drugega zdi kot avtentično izhodišče: skozi perspektivo evropske migracijske politike. Prek izseka čisto običajnega dne državnega pooblaščenca (Valentijn Dhaenens), ki nekje v Siciliji v sterilnem okolju učilnice sprejema prosilce za azil z vsega sveta, vstopimo v stičišče fikcijskega in dokumentarnega, znotraj katerega se soočita desničarska in liberalna retorika.

Image result for Stranger in Paradise. Guido Hendrikx

Čeprav bi se nam morda zdelo, da bi avtor za upodobitev tako radikalno nasprotujočih si pristopov potreboval več igralcev različnih profilov, režiser to kompleksnost realizira na način, ki uspe izraznost nasprotij še okrepiti. Film razdeli na tri poglavja, v katerih en sam igralec zavzema vsakič drugačen pristop: v prvem migrante prikazuje kot strošek in grožnjo socialnemu sistemu, v drugem jih sprejme odprtih rok in jih povabi k soustvarjanju nove Evrope, v tretjem pa jih hladnokrvno sooči z mehanizmom birokracije. Predpogoj za participacijo v tovrstni igri moči pa je izkrivljena podoba Evrope, ki se migrantom kaže kot ultimativni raj: kot prostor nudenja izobrazbe, zaposlitve in boljšega življenja. Ravno ta razpad med utopijo in realnostjo, ki je v resnici veliko manj gostoljubna, je nosilni steber celotnega filma: tako se film na trenutke zdi kakor igra šaha, v kateri šahovnico zapolnjujejo le kmetje in kraljica.

Med posameznimi akti vznikajo statične podobe italijanske pokrajine, ki z monumentalnimi spomeniki in vizualno retoriko simbolno načenjajo problem razpadajoče Evrope. Raj, kakršen se nam dozdeva, se seli v domeno stiliziranih fotografij; je le še reminiscenca, ki svoje mesto lahko najde zgolj v fikcijskem, oddaljenem, uokvirjenem. In kakor so si odtujene te podobe, smo si tujci tudi med seboj, oropani humanosti, podrejeni skrbi za lastno dobrobit. In čeprav nas Hendrikx s kamero in diktatom bližnjega plana vodi v popolno bližino obrazov prosilcev za azil, njen namen ni, da vzbuja empatijo, pač pa, da razgalja ter ustvarja prostor za gledalčevo opredelitev. Tako občutek nesorazmerja moči ne zaživi le na platnu, med množico upajočih in svetlopolto avtoriteto, katerega telesne karakteristike stopajo v očiten kontrast s temnopolto večino, pač pa seže tudi v dvorano. Gledalec je ob obilici med seboj nasprotujočih si argumentov, ki na tehtnico postavlja različne vidike iste problematike, izzvan, da se opredeli in prek tega spozna tudi samega sebe.

Image result for Stranger in Paradise. Guido Hendrikx

Film nam že čisto na začetku postreže z dokumentarističnim kolažem podob, med katerimi prav posebno mesto zavzame posnetek filmske dvorane, polne vedrih gledalcev (ki problematiko opazujejo z varne distance in se ob tem še zabavajo), v epilogu pa uvede še element samorefleksije. Opazujemo, kako se na ulici skupina temnopoltih pogovarja z igralcem o samem snemanju filma. Tako razgali dokumentaristično realnost, problematizira vprašanje moči med ustvarjalcem in njegovim subjektom, hkrati pa tudi ponovno preizprašuje vlogo in domet filma. Na vprašanje, ali bo film kako prispeval k izboljšanju njihovega položaja, Valentijn Dhaenens odgovarja: »verjetno bo dosegel le to, da bodo ljudje o tem malo več razmišljali.« Tako lahko rečemo, da film brez sprenevedanja uspe popolnoma doseči svoj namen.

Evelin Bizjak

Komentiraj

Napaka Preveri kaj si vnesel!

17. MAF seminar na LIFFu 2018

MAF!

Seminar za mlade Od 6. – 16. novembra 2018 Dvorana E1, Cankarjev dom, Ljubljana Prijave do: 2. november 2018…

Preberi več →

Luka Marčetič: “Pomembno je, da pritiskaš sam nase, da si do neke (zdrave) mere obseden s tem”

Blog, Intervjuji

Z Lukom Marčetičem, režiserjem, scenaristom in igralcem, smo spregovorili o tem, kako izpeljati projekt od začetka do konca, kako…

Preberi več →

Jure Henigman: “Imaš privilegij, da lahko vstopaš v svetove, ki niso tvoji, in s tem širiš svoj svet”

Blog, Intervjuji

Z Juretom Henigmanom, gledališkim in filmskim igralcem, smo se pogovarjali o zaposljivosti slovenskih igralcev, kako igra nanj deluje terapevtsko,…

Preberi več →

Mentorski priročnik: Pokliči me po svojem imenu

Filmska kritika, Priročnik

V rubriki Mentroski priročnik izkušeni filmski kritiki mladim piscem podajajo nasvete in znanje o aktualnih filmih, njihovo analizo, ideje…

Preberi več →

Mentorski priročnik: Služkinja

Blog, Filmska kritika, Priročnik

V rubriki Mentroski priročnik izkušeni filmski kritiki mladim piscem podajajo nasvete in znanje o aktualnih filmih, njihovo analizo, ideje…

Preberi več →

Mentorski priročnik: Playing Men

Blog, Filmska kritika, Priročnik

V rubriki Mentroski priročnik izkušeni filmski kritiki mladim piscem podajajo nasvete in znanje o aktualnih filmih, njihovo analizo, ideje…

Preberi več →

Prijavi se na 3. filmski tabor

Filmski tabor

FILMSKI TABOR MAD ABOUR FILM 2018 Termin: 8. – 14. avgust 2018,  Radenci ob Kolpi Tabor je namenjen mladim med…

Preberi več →

MAD ABOUT FILM – 3. filmski tabor za mlade

Aktualno, MAF!

Mad About Film filmski tabor za mlade od 15 – 19 let organizira izkušena in mlada ekipa pedagoških delavcev in…

Preberi več →

MAF podcast: Boris Mitić

Blog, Podcasti

Boris Mitić, srbski režiser in avtor dokumentarnega filma Sladki nič, je svoj najnovejši izdelek predstavil na 20. Festivalu dokumentarnega…

Preberi več →

15. seminar MAF: Tujec v paradižu

Blog, Festivali, Recenzije

Med utopijo in realnostjo Na kakšen način lahko v migracijsko problematiko vstopa Evropejec, živeč v centru raja, ki za…

Preberi več →

15. seminar MAF: Najbolj oddaljen

Blog, Festivali, Recenzije

Vizualno bogat slavospev raziskovanju vesolja in postavljanju temeljnih bivanjskih vprašanj. Poleti 1977 sta s Floride poletela Voyager 2 in…

Preberi več →

Predstavitev

Filmski tabor

Kaj je Mad About Film poletni filmski tabor? Poletje je dolgo, domače mesto prazno, vsi so na počitnicah in…

Preberi več →

15. MAF seminar: Nori na dokumentarni film!

Festivali, MAF!, Prihajajoči dogodki

|14. – 19. marec 2018| |Cankarjev dom| |dvorana E6| S petnajsto izvedbo filmskega seminarja se vračamo na Festival dokumentarnega…

Preberi več →
Back To Top