fbpx
loading ...
loading ...

14. seminar MAF: Rekviem za gospo J.

OPRAVKI ZA SMRT

»Obstaja en zares resen filozofski problem: samomor,« je zatrdil Albert Camus.

Film Rekviem za gospo J. (Rekvijem za gospodju J., 2017) na letošnjem Liffe festivalu v ospredje ne postavlja prevpraševanje o smislu življenja, temveč dejanje samomora obravnava kot sosledje težavne družbene situacije in njenega vpliva na posameznika. Tako spremljamo izpraznjenost, otopelost in mrtvost protagonistke, gospe J., ki jo je upodobila Mirjana Karanović in ki dosledno skozi prizore ohranja izbris emocij preko brezizraznih kretenj in obrazne mimike.

Ritem filma je glede na obravnavano tematiko primerno počasen. Skoraj odvzeta je tudi emocionalna moč filmske glasbene spremljave, kar kreira čistost prizorov in z umanjkanjem posebnih efektov prikazuje življenje brez olajšav in “srečne” socialne maske.

Srbski režiser in scenarist filma Bojan Vuletić je v preteklem ustvarjanju prejel številne nagrade za celovečerni film Praktični vodnik skozi Beograd (Praktični vodič kroz Beograd, 2011), kot scenarist pa je sodeloval tudi pri filmih Izgubljeno in najdeno (2005) ter Ljubezen in drugi zločini (2008). Njegove prevladujoče komedije in romantične drame v tokratnem filmu zamenja resnobnost dogajanja, v katerega pa vpelje balkanski črni humor.

Vuletić pravi, da je želel z glavno junakinjo poosebiti tipično žrtev tranzicijskega procesa v Srbiji in tako kriza identitete ni zamejena le na osebno raven, temveč jo postavlja skupaj z obravnavo samomora v družbeno sfero. Film nakazuje družbeno kritiko predvsem s težkim okoljem, v katerem živi gospa J.; umazane, zapuščene stavbe, neskončno omejujoča birokracija, izkoriščanje delavcev, večno čakanje v čakalnicah, torej absurdno izhodiščno stanje človeškega življenja. Temu z vizualnim nasprotjem kontrira prostor banke kot prostor čiste, moderne in popolne asimilacije novih vrednot brez vsebujoče humanosti. Razlog za osebno stisko gospe J. v filmu ni jasno podan ali opredeljen; posredno se ponuja sam, z bedo družbenega okolja, v katerega se protagonistka umešča.

Ločeno po dnevih v tednu se vrstijo opravki gospe J. pred načrtovanim samomorom; obiski pri pohlepnemu kamnoseku, preskrba naboja, nakup zadnje edine cigarete itd. Mirnost načrtnega pripravljanja na smrt je dnevno krožno zaključen v pogledu na stari avto, ki je prostor njenega bodočega poskusa samomora. Neuporabnost in nesmiselnost vozila je metafora za njen vedno porajajoč se odgovor na koncu dneva: smrt. Protagonistko spremljamo predvsem preko stranskega profila, kakor da je otožnost tista prevladujoča skrajnost ali polovica duševnega stanja. Film nekajkrat preklopi v frontalni bližnji plan, pogosto v povezavi prizorov s hčerami. Ana (Jovana Gavrilović) in Koviljka (Danica Nedeljković) resnobnemu počasnemu dogajanju služita kot kontrast s čustvenima, živima in humorističnima karakterjema. Prav tako pa izražata frustracije in stiske družinskih članov, ki se soočajo z depresijo bližnjih.

Če povzamemo, je samomor v Rekviemu gospe J. bolj sociološki kot filozofski koncept. Je  posledica družbenih razmer in skrajni odgovor na stiske posameznikov. Pogosto prezrt in utišan problem je torej lahko pokazatelj nemogočih družbenih silnic in zahtev, neomogočanja materialnih pogojev in pogojev za normalno življenje, navideznih vrednot, ki ne osmišljajo. Torej odnos človeka glede na nihilistični današnji čas in njegovo nezmožnost pozicioniranja v potrošniškem in izkoriščevalnem krogotoku. V filmu se družbene omejitve in absurdi pojavijo v dokaj preprostih vsakdanjih opravilih; še umreti se ne da v miru in brez težav. Tako obravnava rekviem starega načina družbe, odraža propadanje družbenega, človeškega, poseganje v osebno raven kot tudi smrt in nezmožnost ohranjanja lastne identitete ter dostojanstva, kar potrjuje anonimnost in “neimenovanje” enega družbenega člana izmed mnogih: gospe J.

Tjaša Bertoncelj

Komentiraj

Napaka Preveri kaj si vnesel!

Luka Marčetič: “Pomembno je, da pritiskaš sam nase, da si do neke (zdrave) mere obseden s tem”

Blog, Intervjuji

Z Lukom Marčetičem, režiserjem, scenaristom in igralcem, smo spregovorili o tem, kako izpeljati projekt od začetka do konca, kako…

Preberi več →

Jure Henigman: “Imaš privilegij, da lahko vstopaš v svetove, ki niso tvoji, in s tem širiš svoj svet”

Blog, Intervjuji

Z Juretom Henigmanom, gledališkim in filmskim igralcem, smo se pogovarjali o zaposljivosti slovenskih igralcev, kako igra nanj deluje terapevtsko,…

Preberi več →

Mentorski priročnik: Pokliči me po svojem imenu

Blog, Filmska kritika, Priročnik

V rubriki Mentroski priročnik izkušeni filmski kritiki mladim piscem podajajo nasvete in znanje o aktualnih filmih, njihovo analizo, ideje…

Preberi več →

Mentorski priročnik: Služkinja

Blog, Filmska kritika, Priročnik

V rubriki Mentroski priročnik izkušeni filmski kritiki mladim piscem podajajo nasvete in znanje o aktualnih filmih, njihovo analizo, ideje…

Preberi več →

Mentorski priročnik: Playing Men

Blog, Filmska kritika, Priročnik

V rubriki Mentroski priročnik izkušeni filmski kritiki mladim piscem podajajo nasvete in znanje o aktualnih filmih, njihovo analizo, ideje…

Preberi več →

Prijavi se na 3. filmski tabor

Filmski tabor

FILMSKI TABOR MAD ABOUR FILM 2018 Termin: 8. – 14. avgust 2018,  Radenci ob Kolpi Tabor je namenjen mladim med…

Preberi več →

MAD ABOUT FILM – 3. filmski tabor za mlade

Aktualno, MAF!

Mad About Film filmski tabor za mlade od 15 – 19 let organizira izkušena in mlada ekipa pedagoških delavcev in…

Preberi več →

MAF podcast: Boris Mitić

Blog, Podcasti

Boris Mitić, srbski režiser in avtor dokumentarnega filma Sladki nič, je svoj najnovejši izdelek predstavil na 20. Festivalu dokumentarnega…

Preberi več →

15. seminar MAF: Tujec v paradižu

Blog, Festivali, Recenzije

Med utopijo in realnostjo Na kakšen način lahko v migracijsko problematiko vstopa Evropejec, živeč v centru raja, ki za…

Preberi več →

15. seminar MAF: Najbolj oddaljen

Blog, Festivali, Recenzije

Vizualno bogat slavospev raziskovanju vesolja in postavljanju temeljnih bivanjskih vprašanj. Poleti 1977 sta s Floride poletela Voyager 2 in…

Preberi več →

Predstavitev

Filmski tabor

Kaj je Mad About Film poletni filmski tabor? Poletje je dolgo, domače mesto prazno, vsi so na počitnicah in…

Preberi več →

15. MAF seminar: Nori na dokumentarni film!

Festivali, MAF!, Prihajajoči dogodki

|14. – 19. marec 2018| |Cankarjev dom| |dvorana E6| S petnajsto izvedbo filmskega seminarja se vračamo na Festival dokumentarnega…

Preberi več →

14. seminar MAF: Dan brez imena

Blog, Festivali, LIFFe, Recenzije

Maturantski izlet po makedonsko (Objavljeno v reviji Ekran) Leta 1981 je Emir Kusturica posnel enega svojih najboljših filmov, Se…

Preberi več →
Back To Top