fbpx
loading ...
loading ...

14. seminar MAF: Obupana

Slaba raziskava neonacističnega nasilja

Film Obupana (Aus dem nichts, 2017, Fatih Akin) deluje na dveh ravneh: družinski in družbeni. Na obeh raziskuje trenja, predsodke in nasilje med avtohtonimi Nemci in priseljenimi Turki oziroma muslimani v Nemčiji.

Na družinski ravni lahko opazujemo medsebojna obtoževanja svojcev žrtev neonacističnega terorističnega napada, v katerem sta umrla oče Nuri Sekerci in sin Rocco in po katerem je po srečnem naključju ostala živa le še žena, Katja Sekerci. Nurijevi starši ji na pogrebu povedo, da če bi bolj pazila, bi bil njun vnuk še živ. Katjina mati ji očita, da se je zaradi Nurija začela drogirati.

Še bolj poudarjena pa je družbena kritika. Film namreč govori o nemoči pravosodnega sistema, da bi žrtev izterjala svojo pravico. »Moj sin časti Adolfa Hitlerja,« slišimo od očeta Andréja Möllerja, partnerja obtožene Edde Möller za napad v turški četrti v Hamburgu. Sodišče dveh obtoženih ne more obsoditi zaradi pomanjkanja dokazov. Pri tem dramaturško ni jasno, zakaj Katja ni sprejela psiholoških in drugih testov, ki bi preverili njeno razsodnost na dan napada, torej na dan, ko je videla Eddo parkirati kolo z domnevno bombo pred izložbo pisarne, v kateri sta bila Nuri in Rocco; pomemben bremenilni dokaz za obtožena je tako postal praktično ničen. Formalna zakonita pot odpove in Katja se poda iskati pravico na lastno pest.

Za analizo je zanimiv psihološki razvoj protagonistke Katje. V tem smislu se zdi, kot da nam film želi povedati, da se tudi čisto običajen in nenevaren Nemec ob tako hudi travmi lahko prelevi v terorista. Zakaj Katja na koncu ob napadu na dva neonacista razstreli tudi sebe? Povsem spontana je primerjava z islamskimi teroristi. Katja, sicer miroljubna malomeščanka, ki s Turki in njihovo mentaliteto nima kaj dosti skupnega, razen tega, da je z enim poročena in občasno odhaja na kopanje v hamam (kar, kot vidimo v filmu, počnejo tudi nekatere druge Nemke), ob nasilju nad Turki v nekem smislu postane bolj radikalna in neevropska od večine Turkov oziroma muslimanov: ne verjame več v pravosodni sistem in iskanje pravice po mirni poti, ubija ljudi in se pri tem samorazstreli.

Če bi Obupana bil triler o maščevanju in iskanju pravice, bi se lahko bolj poglobil v karizmatični lik inšpektorja in njegovo raziskavo in vrtanje. Toda inšpektor je le eden izmed stranskih likov. Film v svoje središče postavlja skoraj izključno Katjo Sekerci. A ob tem žal tudi ni tarantinovski film o ženskem maščevalnem pohodu (Kill Bill, 2003). Film v resnici ni zares triler, kot je bil ponekod oglaševan. Je predvsem družbena drama o medetničnih trenjih v Nemčiji in neonacističnem nasilju, a kot tak žal zamudi priložnost, da bi se bolj poglobil v psihologijo neonacistov (kaj jih motivira pri njihovem nasilju, zakaj tako delujejo) in s tem bolje obdelal svojo glavno temo. Oba obtožena tako v celotnem filmu spregovorita komaj kako besedo (en sam dialog).

Vsled nedodelanih likov nam ne uide tudi misel, da se morda režiser s tem celotnim filmom le podzavestno brani pred neonacistično nevarnostjo (režiser Fatih Akin se je pred nekaj leti znašel na seznamu neke neonacistične skupine v Nemčiji, na katerega so uvrstili nekatere politike in umetnike kot svoje potencialne tarče, kar naj bi ga tudi spodbudilo k temu, da je napravil ta film), češ, glejte, kaj se vam lahko zgodi, če boste mene in meni podobne ogrožali; nad vas bomo poslali Nemko, spreobrnjeno v ponorelo teroristko. Zdi se, da tudi iz tega razloga film ne kaže eksplozije, ki je umorila Katjinega moža in otroka, se pa tako vizualno naslaja nad eksplozijo in dimom v zaključnem prizoru.

Mihailo Terzić

Komentiraj

Napaka Preveri kaj si vnesel!

16. seminar MAF: Intervju z Darjo Žuk: O ženskah, ki si ne želijo samo ljubezni in poroke

Blog, Festivali, Intervjuji, LIFFe

Film Kristalni labod (Khrustal, 2018) je s svojo živahno vizualno in glasbeno podobo svež prikaz Belorusije v 90. letih….

Preberi več →

16. seminar MAF: Breme, ki nam je bilo zapuščeno

Blog, Festivali, LIFFe, Recenzije

Srbija leta 1999. NATO sile stopnjujejo svojo agresijo nad srbsko populacijo, ljudje so negotovi in brezupni, naveličani treh zaporednih…

Preberi več →

16. seminar MAF: Intervju z Marcelom Martinessijem

Blog, Festivali, Intervjuji, LIFFe

Marcelo Martinessi (1973, Asunción) je paragvajski filmski režiser, ki se je na letošnjem Liffe-u predstavil s svojim prvim celovečercem…

Preberi več →

16. seminar MAF: Rdeče kot noir

Blog, Festivali, LIFFe, Recenzije

Ilusionándonos por una pequeñez, un color quizás perdido Jairo, El Valle Y El Volcán   Veseliva se zaradi neke…

Preberi več →

16. seminar MAF: Tisti, ki ostanejo: Mehko blato

Blog, Festivali, LIFFe, Recenzije

Tematika odraščanja in najstniških težav je v filmu že dobro ustaljena tematika. Mehko blato (Es esmu seit, 2016) je…

Preberi več →

14. seminar MAF: Intervju s Tomasom Alzamorom Muñozem

Blog, Festivali, Intervjuji, LIFFe

Tomas Alzamora Muñoz je 29-letni čilski režiser, ki se je s svojim prvencem Mala bela laž predstavil na filmskih…

Preberi več →

16. seminar MAF: Plovba po Stiksu

Blog, Festivali, LIFFe, Recenzije

Po osmih letih raziskovanja, razvijanja scenarija in štiridesetih snemalnih dneh z desetčlansko ekipo na jadrnici na odprtem morju se…

Preberi več →

17. MAF seminar na LIFFu 2018

MAF!

Seminar za mlade Od 6. – 16. novembra 2018 Dvorana E1, Cankarjev dom, Ljubljana Prijave do: 2. november 2018…

Preberi več →

Luka Marčetič: “Pomembno je, da pritiskaš sam nase, da si do neke (zdrave) mere obseden s tem”

Blog, Intervjuji

Z Lukom Marčetičem, režiserjem, scenaristom in igralcem, smo spregovorili o tem, kako izpeljati projekt od začetka do konca, kako…

Preberi več →

Jure Henigman: “Imaš privilegij, da lahko vstopaš v svetove, ki niso tvoji, in s tem širiš svoj svet”

Blog, Intervjuji

Z Juretom Henigmanom, gledališkim in filmskim igralcem, smo se pogovarjali o zaposljivosti slovenskih igralcev, kako igra nanj deluje terapevtsko,…

Preberi več →

Mentorski priročnik: Pokliči me po svojem imenu

Filmska kritika, Priročnik

V rubriki Mentroski priročnik izkušeni filmski kritiki mladim piscem podajajo nasvete in znanje o aktualnih filmih, njihovo analizo, ideje…

Preberi več →

Mentorski priročnik: Služkinja

Blog, Filmska kritika, Priročnik

V rubriki Mentroski priročnik izkušeni filmski kritiki mladim piscem podajajo nasvete in znanje o aktualnih filmih, njihovo analizo, ideje…

Preberi več →

Mentorski priročnik: Playing Men

Blog, Filmska kritika, Priročnik

V rubriki Mentroski priročnik izkušeni filmski kritiki mladim piscem podajajo nasvete in znanje o aktualnih filmih, njihovo analizo, ideje…

Preberi več →
Back To Top