loading ...
loading ...

25. Liffe: Igra

Nepremična kamera gledalca postavi v vlogo objektivnega, tretjeosebnega gledalca in s tem še poveča učinek distance do samega problema.

Filmski seminar: Nori na evropski film

IGRA POSEBNE VRSTE

Avtorica: Pia Nikolič

Pia Nikolič je študentka Filozofske fakultete.

Film Igra (Play, 2011, Östlund), ki smo si ga lahko ogledali v Slovenski kinoteki ni novo odkritje. Sodi v enega od dveh sklopov z naslovom Posvečeno in je igra prav posebne sorte. Švedski režiser Ruben Östlund se je tudi tu poslužil sorazmerno dolgih kadrov, posnetih iz nepremične kamere, postavljene na stativu tako, da protagonisti marsikdaj uidejo našemu pogledu, kar pa nas pri njemu pravzaprav ne preseneča, saj se tovrstnega načina snemanja loteva večkrat.

Zgodba o skupini mladostnikov, ki obračunava z drugimi mladostniki je posneta po resničnih dogodkih. Kljub mladosti igralcev pa se zaradi naravne igre nepoučenemu očesu zlahka zazdi, da gre za neke vrste dokumentarec. Scenarije o tovrstni mladostniški problematiki smo lahko zasledili tudi že pri nas. Pred kratkim se je na primer s tem ukvarjal film Čefurji raus (2013, Vojnović), ki pa se je tematike loteval iz prvoosebne pripovedne sheme.

Play-2
image-995

Prizor iz filma Igra.

Pri filmu Igra pa gre za povsem drugačen pristop. Nepremična kamera gledalca postavi v vlogo objektivnega, tretjeosebnega gledalca in s tem še poveča učinek distance do samega problema. Lahko bi rekli, da se včasih počutimo kot nezainteresirani stanovalci bloka v primeru slavnega umora Kitty Genovese. Tudi stranski igralci v filmu, razen na skrajnem koncu filma, ob opazovanju ustrahovanja ne naredijo prav ničesar, tako kot verjetno ne bi tudi v resničnem življenju. Gledalec ostane nemočen. Gre še za enega od stereotipov, s katerimi se Östlund v filmu poigrava, hkrati z zavedanjem po Walter Benjaminu, da vzorci aplicirani s strani stereotipov tako vplivajo na družbo, da jih ta začne sama tudi reproducirati. S čisto skrajnjim zaključkom pa nas režiser spomni še na naše delno sprejemanje ranljivih skupin, ki jih marginaliziramo zaradi predsodkov, ampak se v precej hinavski atmosferi navideznega sprejemanja ukvarjamo in uporabljamo tiste dele njihovih kultur, ki pa so nam po volji.

Play
image-996

Prizor iz filma Igra.

Že v celovečercu Kajmak in marmelada (2003, Đurić) smo lahko slišali še enega od tu vpletenih stereotipov, v znanem citatu: »Vsaka država ima svoje južnjake.« Če so v Čefurji raus telefone kradli Markovi prijatelji, mladostniki nasilnega vedenja in ljubitelji folklore bivših republik nekdanje Jugoslavije, gre tukaj za predstavnike imigrantov. Fantje so temnopolti, kar še bolj vpliva na gledalčeve predsodke, sploh v švedskem okolju, kjer tudi v sodobni globalizirani družbi to ni najbolj zastopana skupina v tej državi. Avtomatsko so torej kriminalci, zabredli tako globoko, da so tudi sami žrtve ustrahovanja starejših mladostnikov, kar nam že nakazuje nek vzorec, ki ga očeta žrtev ob koncu filma nadaljujeta. Vseeno pa nas Östlund pusti v dilemi ali sta se očeta maščevala pravemu fantu. Sprva slabo oblečen najmlajši deček iz skupine se ob koncu filma, ko se ustrahovanje zaključi, je sumljivo podoben fantu, ki ga nazadnje ustrahujeta očeta, vendar o tem nismo popolnoma prepričani. Ta drugi fant zaključi zgodbo vzporedne ironične zgodbe o zibki, ki dela nevšečnosti železničarskim delavcem na vlaku, je prav tako ubog fant iz velike revne družine, ampak je veliko bolje oblečen kot tisti prvi fant. Pusti nas torej lebdeti v malce bolj  poletni ljubljanski, a vendarle, megli.

Navsezadnje ne gre zgolj še za en film, kjer je šlo vse narobe, kar bi narobe lahko šlo. Nesreča treh dvanajstletnikov je odlično prikazana, tudi zaradi njihovega načeloma zelo stoičnega prenašanja vsake nove preglavice, ki jo srečajo. Kljub človeškemu pohlepu, nečimrnosti, želji po nadvladi in nerazumevanju, ki so mu v enem dnevu priča, se uspejo vrniti v vsakdanje, mirno življenje.

MAF na FNO: G. Robot, je možna samo 1 ali 0?

Blog, Festivali, FNO, Recenzije

Kibernetični triler G. Robot (Mr Robot, Sam Esmail, 2015 -) je ob svoji premieri na USA Network nemudoma pritegnil…

Preberi več →

MAF na FNO: Moja šola se potaplja v morje

Blog, Festivali, FNO, Recenzije

Zaplet animiranega filma striparja Dasha Shawa Moja šola se potaplja v morje (My Entire High School Sinking Into the…

Preberi več →

MAF na FNO: Male laži

Blog, Festivali, FNO, Recenzije

Nova mini serija, sestavljena iz sedmih delov na HBO, očara z igralsko zasedbo in aktualno tematiko. Prvi del serije…

Preberi več →

MAF na FNO: Hiša iz kart – pihneš in je ni

Blog, Festivali, FNO, Recenzije

Ko je Netflix leta 2013 svojo nadaljevanko, politično dramo Hišo iz kart (House of Cards, Beau Willimon, 2013 -),…

Preberi več →

MAF na FNO: Stranger Things: Nostalgija v slogu stare šole

Blog, Festivali, FNO, MAF!, Recenzije

Nostalgija je in bo vedno prisotna. Še posebej v časih, ko nam gre slabo, kar pa se še zlasti…

Preberi več →

10. seminar MAF: Poročilo

Blog, Festivali, MAF!, Poročila

Zavod za uveljavljanje vizualne kulture VIZO s programom Mad About Film (MAF) vzpostavlja prostor, ki mladim ponuja priložnost, da…

Preberi več →

10. seminar MAF: Evforija Video

Blog, Festivali, Video

10. MAF seminar je potekal znotraj 19. Festivala dokumentarnega filma. Film je nastal na delavnici Videa in montaže, ki…

Preberi več →

10. seminar MAF: Vzbrst: Proces Video

Blog, Festivali, Video

10. MAF seminar je potekal znotraj 19. Festivala dokumentarnega filma. Film je nastal na delavnici Videa in montaže, ki…

Preberi več →

10. seminar MAF: Ujemi me Video

Blog, Festivali, Video

10. MAF seminar je potekal znotraj 19. Festivala dokumentarnega filma. Film je nastal na delavnici Videa in montaže, ki…

Preberi več →

10. seminar MAF: Šok Video

Blog, Festivali, Video

10. MAF seminar je potekal znotraj 19. Festivala dokumentarnega filma. Film je nastal na delavnici Videa in montaže, ki…

Preberi več →

10. seminar MAF: Vrtoglavica Video

Blog, Festivali, Video

10. MAF seminar je potekal znotraj 19. Festivala dokumentarnega filma. Film je nastal na delavnici Videa in montaže, ki…

Preberi več →

10. seminar MAF: Utrinek Video

Blog, Festivali, Video

10. MAF seminar je potekal znotraj 19. Festivala dokumentarnega filma. Film je nastal na delavnici Videa in montaže, ki…

Preberi več →

10. seminar MAF: Endorfini Video

Blog, Festivali, Video

10. MAF seminar je potekal znotraj 19. Festivala dokumentarnega filma. Film je nastal na delavnici Videa in montaže, ki…

Preberi več →
Back To Top